Pracownicy
Pracownicy reprezentowani przez przedstawicieli związków zawodowych.
Pracownicy reprezentowani przez przedstawicieli związków zawodowych.
Strona pracodawców reprezentująca interesy pracodawców, najczęściej zrzeszonych w organizacjach pracodawców.
Administracja rządowa i samorządowa, która z jednej strony reprezentuje interesy państwa w ogólności, a z drugiej tworzy platformę instytucjonalną dla dialogu pozostałych stron poprzez kształtowanie odpowiednich instytucji.
Dialog społeczny może mieć charakter zinstytucjonalizowany i przybierać formę negocjacji zbiorowych. Może również odbywać się poprzez konsultacje i opiniowanie. Można go prowadzić na różnych szczeblach, w tym regionalnym, branżowym, krajowym i międzynarodowym.
Jego najpowszechniejszą formą jest dialog trójstronny prowadzony na poziomie centralnym pomiędzy partnerami społecznymi reprezentującymi pracowników i pracodawców, oraz stroną rządową. W przypadku dialogu wielostronnego oprócz tych trzech grup w rozmowach uczestniczą także przedstawiciele innych typów organizacji lub instytucji, w tym samorządu terytorialnego, izb gospodarczych czy organizacji pozarządowych. Udział tych ostatnich może nadać dialogowi społecznemu cech dialogu obywatelskiego.
Szeroki udział partnerów społecznych w procesie poszukiwania konsensusu pozwala decydentom na podejmowanie bardziej wyważonych decyzji, co z kolei z reguły przekłada się na ich większą społeczną akceptację.